Äänikeräysjärjestelmällä varmuutta työskentelyyn

SOK:n omistaman logistiikkayhtiön Inex Partnersin ja Fimaticin henkilökunnan yhteistyö ulottuu vuosikymmenen taakse, jolloin Inex Partnersin keräyspuolella otettiin käyttöön uudenlainen äänikeräysjärjestelmä. SOK IT-Palveluista kerrotaan, että äänikeräysjärjestelmäratkaisulla pyrittiin ensisijaisesti edistämään keräyksen tehokkuutta, mutta se osoittautui käytännössä myös erittäin tärkeäksi keräysvirheiden vähentämisessä.

– Keräysvirheet putosivat alle puoleen entisestä. Lisäksi keräykseen liittyvät onnettomuudet vähenivät: aikaisemmin kuljettaja joutui usein katsomaan papereitaan eikä hän välttämättä huomannut takaa tulevaa toista kuljettajaa, jolloin törmäysriski oli suuri. Myös tavaroiden nostaminen kyytiin oli vaikeata kädessä olevista keräyspapereista johtuen.

Äänikeräysjärjestelmä vapautti keräilijän kummatkin kädet ja silmät vapaaksi, jolloin varsinainen keräämistyö nopeutui. Järjestelmän käytöllä on ollut myös muita yllättäviä etuja. Esimerkiksi trukkien ajopyörien vaihtotarve on enää 10 % siitä,  mitä se oli aikaisemmin.

– Ennen äänikeräysjärjestelmää pyörät kuluivat nopeammin, sillä keräyspaikan kohdalla tehtiin usein nopea jarrutus. Käsien ja katseen vapautumisen myötä kuljettajat kykenevät hiljentämään vauhtiaan jo etukäteen, Järvelin päättää.

Fimaticin palveluun kuuluu äänikeräysjärjestelmän ylläpito, ympärivuorokautinen käyttötukipalvelu sekä keräysympäristössä tehtävä jatkokehitys.